Barion Pixel
10 tipp a problémamentes ingatlanvásárláshoz
2017. május, 22. írta
dr. Horváth Eszter

Lakásvásárlásban gondolkodsz? Esetleg már el is kezdtél nézelődni? Akkor a következő 10 tippet érdemes megfogadnod, amennyiben szeretnéd elkerülni a felesleges bosszúságokat!

1. Tulajdoni lap másolat beszerzése

Tulajdoni lap másolat könnyedén beszerezhető, akár pontos cím, akár helyrajzi szám alapján. Ha rendelkezünk ügyfélkapuval, akkor már az ügyfélkapus rendszeren keresztül, a Földhivatal honlapjáról is le tudjuk tölteni a kívánt tulajdoni lap másolatot már 1.000 Ft-ért, azok pedig, akik nem rendelkeznek ügyfélkapuval, a megyei és járási kormányhivatalokban, valamint a Földhivatalban tudnak tulajdoni lap másolatot kérni.

A tulajdoni lapból képet kaphatunk az ingatlanon fennálló tulajdoni viszonyokról, továbbá arról, ha esetleg haszonélvezeti joggal terhelt az ingatlan, vagy egyéb más teher, például jelzálogjog, vagy elidegenítési és terhelési tilalom áll fenn rajta.

2. Közös képviselet felkeresése – érdeklődés közös költségről, tartozásról, valamint a tervezett felújításokról

Amennyiben társasházi, vagy lakásszövetkezeti lakást szeretnénk vásárolni, akkor célszerű felkeresni még az adásvételi szerződés megkötése előtt a társasház közös képviseletét. A társasházak lépcsőházaiban kifüggesztve megtaláljuk a társasházat, lakásszövetkezetet kezelő közös képviselő nevét, elérhetőségeit, ügyfélfogadási idejét. Érdemes érdeklődni a lakóközösségről, tervezett felújításokról, műszaki adatokról, a lakásra vonatkozó közös költség pontos összegéről, valamint arról, hogy mit tartalmaz pontosan a közös költség, valamint rákérdezni az eladót terhelő esetleges közös költség tartozásról.


3. Statikus, építész, egyéb szakember igénybevétele a lakás megtekintésénél

Amennyiben régebbi építésű házat szeretnénk vásárolni, akkor mindenképpen érdemes szakember segítségét igénybe venni, még akkor is, ha külsőleg teljesen épnek tűnik az ingatlan. Új építésű lakásoknál szintén érdemes szakembert megkérdezni, hiszen sokszor jelent gondot például a falak vastagsága, hangszigetelő képessége.

4. Érdeklődés a helyi önkormányzatnál fejlesztési-, beruházási- és rehabilitációs tervekről

Érdemes akár e-mailben, akár személyesen érdeklődni, hogy milyen fejlesztési, beruházási terveket készül megvalósítani az önkormányzat az adott környéken, ahol ingatlant szeretnénk vásárolni. Sokszor a neten keresgélve is rábukkanhatunk ilyen információkra, de ha van egy pár óránk, akkor célszerűbb ügyfélfogadási időben felkeresni az önkormányzat illetékes osztályát és személyesen érdeklődni.

5. Ha hitelt szeretnénk felvenni az ingatlan megvásárlásához, akkor érdemes előbb a hitelkonstrukcióknak utána járni, mivel hosszabb időt is igénybe vehet a hitelbírálat.

6. Ingatlanközvetítő megbízása

Egyre elterjedtebb, hogy ma már nem csak az eladók bíznak meg ingatlanközvetítőket, hanem a vevők is. A megfelelő lakás megtalálása nem könnyű feladat, amelyben ingatlanközvetítő is a segítségünkre lehet, azonban feltétlenül olvassuk el tüzetesen a közvetítővel kötendő megbízási szerződést, különösen azt a részét, hogy mely esetekben jár a megbízási díj a közvetítőnek. Az ilyen szerződésekben is találkozhatunk „apró betűs” részekkel, aminek következtében akkor is követelhetik rajtunk a megbízási díjat, ha végül mégsem a közvetítő segítségével találtunk lakást, vagy nem a közvetítő által ajánlott lakást vásároltuk meg. Ezt elkerülendő figyelmesen olvassuk el a szerződést mielőtt aláírjuk azt.


7. Időben gondoskodjunk ingatlanjogban járatos ügyvédről

Bevett szokás, hogy a vevő gondoskodik az ügyvédről, aki elkészíti az adásvételi szerződést, érdemes azonban olyan szakembert keresni, aki járatos az ingatlanjogban, mivel felmerülhetnek olyan élethelyzetek, amelyeknél jó, ha egy szakértő ügyvéd van segítségünkre. Mivel az egyes ügyvédek munkadíjai között elég nagy különbségek vannak, ezért ha ügyvédet keresünk, érdemes a legelején rákérdezni a költségekre. Az ügyvédi munkadíjon tehát lehet spórolni lakásvásárláskor, azonban inkább fizessünk többet, és bízzunk meg egy valódi szakembert, mert egy jól megszerkesztett, mindenki számára előnyös és kellő garanciákat hordozó adásvételi szerződés sok kellemetlenségtől megkímélhet.

8. Közüzemi, és egyéb tartozások esetén mi a teendő

Előfordulhat, hogy a megvásárolni kívánt ingatlan közüzemi tartozásokkal, vagy akár jelzálogjoggal terhelt, de ez nem okoz nagyobb fennakadást. Ez esetben azonban célszerűbb, ha úgy állapodnak meg a felek az adásvételi szerződésben, hogy a tartozás(ok) pontos összegéről az eladó igazolást kér és ezen összeg(ek)et a vevő közvetlenül a közüzemi szolgáltatók, bankok, végrehajtók, stb. felé fizeti meg, így biztosítva azt, hogy a vételár ezen része valóban a tartozások kifizetésére, és így az ingatlan tehermentesítésére legyen fordítva.

9. Szerződéskötésnél figyeljünk arra, hogy a vételár utolsó részletének megfizetése a birtokbaadással egyidejűleg történjen, semmiképpen se fizessük ki a teljes vételárat a lakás átadását megelőzően

Aranyszabály, de jobb, ha figyelünk rá, hogy az adásvételi szerződés is tartalmazza: a vételár utolsó részlete csak a birtokbaadással egyidejűleg kerüljön kifizetésre, átutalásra. Jó megoldás lehet, hogy a vételárat ügyvédi letétbe helyezze a vevő, és ha megtekintette az üres, birtokba vehető, minden szempontból hibátlan ingatlant, valamint megkapta a kulcsokat, felvették az átadás-átvételi jegyzőkönyvet, akkor jelzi az ügyvéd felé, hogy minden rendben volt, utalhatja az utolsó vételárrészletet az eladó részére.

10. Közjegyző előtt tett kiköltözési nyilatkozat szerepe

Egyre népszerűbb megoldás, hogy az eladó a közjegyző előtt egyoldalú kötelezettségvállaló nyilatkozatot, ún. kiköltözési nyilatkozatot tesz, amelyben vállalja, hogy az adásvételi szerződésben foglaltak teljesülése esetén, a megadott időpontban kiköltözik az ingatlanból. Ezen nyilatkozat jelentősége az, hogy a közokirat közvetlenül végrehajtható, ami azt jelenti, hogy nem kell bírósághoz fordulnia a vevőnek, hanem végrehajtó segítségével, akár rendőrségi közreműködéssel rákényszerítheti az eladót a kiköltözésre.