Barion Pixel
Szépnek áll a világ? A holdudvar hatás
2017. március, 20. írta
Pálfi Krisztina

Bizonyára mindenki hallott már olyan rosszindulatú pletykákat akár munkahelyen vagy tanulmányaik során, melyek azt bizonygatják, hogy egyes emberek sikereiket nem teljesítményüknek, hanem egyszerűen fizikai vonzerejüknek köszönhetik. Emellett mindenki ismeri azt a mondást, hogy szépnek áll a világ. Ennek értelmében, akinek megjelenése vonzóbb, nagyobb eséllyel érhet el sikereket. A szociálpszichológusok fejében már régen szöget ütött a kérdés, hogy vajon mekkora igazságtartalma lehet az ilyen kijelentéseknek? Tényleg lehet találni összefüggéseket a területen, vagy csak az irigyeknek köszönhetőek az erre vonatkozó anekdotáink, közmondásaink?


A válasz, még ha nehezen megemészthető is, bizony abba az irányba mutat, hogy egy igenis egy létező jelenséggel van dolgunk!

A szociálpszichológiai kutatások írták le az „ami szép az jó is” sztereotípiáját, amelyet a személyészlelés kontextusában holdudvar-hatásnak neveztek el. A holdudvar effektus olyan tudattalan kognitív torzítás, amikor valamely személy pozitív vagy negatív jellemvonását kiterjesztik személyiségének más területeire is. Jelen esetben a vonzó fizikai megjelenésből kiindulva azt feltételezik valakiről, hogy kedves, segítőkész és intelligens.

Dion és kollégái klasszikusnak tekinthető kísérletükben a vizsgálati személyeknek eltérő vonzerejű arcképeket mutattak, akiknek el kellett döntenie a látott képek alapján, hogy vajon a fotókon szereplő emberek milyen személyiségjegyekkel rendelkeznek, első benyomás alapján. A résztvevők úgy ítélték meg, hogy a vonzóbb arcvonásokkal rendelkező személyek kedvezőbb személyiségvonásokkal rendelkeznek, és az élet különböző területein (boldog házasság, sikeres karrier) is eredményesebbek lesznek. Ezt követően számtalan vizsgálat született, amelyek látványosan szemléltették, hogy ez a típusú részrehajlás mennyire befolyásolja a személyészlelésünket. Ezek szerint többek között azt feltételezzük a vonzóbb emberekről, hogy megbízhatóbbak, kevesebbet hibáznak, és jobban kezelik a társas helyzeteket[1]. Ebbe az irányba mutat Eagly és munkatársainak eredményei is, miszerint a vonzerő szorosabban összefonódik a szociális ügyességgel, ami együtt jár a fokozottabb társas hajlammal, a személyközi kapcsolatokban való jártassággal. Ennek a társas készségnek az eredménye pedig akár megnövekedett népszerűség is lehet.

Mindebből milyen következtetéseket vonhatunk le? Elsősorban azt kell kiemelni, hogy a külső megjelenés és a belső tulajdonságok között tudattalanul kapcsolatot feltételezünk[2]. Az első benyomások kialakításakor alapvetően sémákban gondolkozunk, a célszemélyről adott pillanatban rendelkezésre álló információk alapján szeretnénk a lehető legtöbbet megtudni, így viszont könnyen eshetünk a „skatulyázás” hibájába, amikor implicit ítéleteink alapján már olyan dolgokat is feltételezünk az illetőről, amiről egy rövid találkozás alapján fogalmunk sem lehet.

Mi a tanulság?

Az első benyomás tudományosan bizonyított jelentőséggel bír, így érdemes foglalkozni vele, de senkinek sem kell kétségbeesnie, ha éppen nem egy szupermodell adottságaival rendelkezik! Az ápolt megjelenés és a bizalomgerjesztő, széles mosoly mindenki számára vonzó tulajdonságok.

[1] Cash, T.F., Gillen, B., & Burns, D.S. (1977). Sexism and “beautyism” in personnel consultant decision making. Journal of Applied Psychology, 62, 301-31

[2] Eagly, A. H., Ashmore, R. D., Makhijani, M. G., & Longo, L. C. (1991). What is beautiful is good but . . .: A metaanalytic review of research on the physical attractiveness stereotype. Psychological Bulletin, 110, 109-128.